Ambasada.ro
toate articolele
2
1
 
Bucuresti
 
Berna

Convertor valutar

Suma
Din
In
Modul oferit de Curs.financiar.ro

Newsletter

 

Legislatie - Elvetia

Conditii de intrare si regim de sedere


Elvetia este membra a Acordului Schengen.

Pentru a intra pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, cetatenii romani au nevoie de un pasaport, valabil cel putin 6 luni de la data preconizata a iesirii din Elvetia.

Cetatenii romani nu au nevoie de viza de intrare în Elvetia în cazul calatoriilor în urmatoarele scopuri : turism, vizita, afaceri, tranzit, cursuri teoretice de scurta durata, tratamente medicale, participare la congrese si conferinte, manifestari culturale, religioase si sportive, transport sau tranzit de calatori sau marfuri efectuate de soferi angajati în Romania.

In astfel de situatii, cetatenii romani pot efectua una sau mai multe calatorii, a caror durata sa nu depaseasca 30-90 zile, intr-un interval de sase luni, de la data primei intrari. Dupa aceasta perioada de sedere, cetateanul roman are obligatia de a parasi teritoriul Elvetiei, putand reintra la finalul perioadei celor 6 luni, calculate de la data primei intrari.

Acei cetateni romani care calatoresc în Elvetia pentru a lucra, pentru studii sau pentru alte scopuri decat cele enumerate mai sus au obligatia de a obtine vize de intrare conform scopului calatoriei.

Vizele de intrare se pot obtine numai de la ambasadele sau consulatele Elvetiei din strainatate. Autoritatile elvetiene nu elibereaza vize la frontiera.

În Romania, vizele se pot obtine de la Sectia Consulara a Ambasadei Elvetiei din Bucuresti (Strada Grigore Alexandrescu nr. 16-20, Tel: 021-206-1610; Fax: 021-206-1620; E-mail: vertretung@buc.rep.admin.ch )

Atentie! Legislatia elvetiana privind regimul strainilor prevede sanctiuni în cazul nerespectarii conditiilor de intrare si sedere pe teritoriul elvetian:

    * Depasirea termenului de sedere, încalcarea scopului declarat al calatoriei sau imposibilitatea dovedirii datei de intrare pe teritoriul Elvetiei sunt considerate încalcari ale legislatiei privind regimul strainilor si se sanctioneaza cu expulzarea din Elvetia si cu aplicarea unei interdictii de intrare în spatiul Schengen de pana la 5 ani.
    * La intrarea în Elvetia, autoritatile de frontiera pot verifica scopul calatoriei, documentele care justifica scopul declarat al calatoriei, precum si documentele care au stat la baza obtinerii vizei (în cazul calatoriilor pentru care este necesara viza).

Dupa caz, acestea pot solicita :

    * prezentarea biletelor de calatorie de întors / catre o alta destinatie / invitatiei de la un cetatean elvetian care asigura preluarea tuturor cheltuielilor în perioada sederii in Elvetia / invitatiei de participare la seminar, congres etc.;
    * dovada rezervarii cazarii la hotel;
    * dovada detinerii unei sume suficiente de bani – in cash si carti de credit – pentru întretinerea pe perioada sederii în Elvetia;
    * alte documente doveditoare ale scopului declarat al calatoriei.

Neprezentarea acestor documente sau prezentarea lor într-o forma care nu justifica scopul declarat al calatoriei pot atrage interzicerea intrarii.

Pentru verificarea conditiilor particulare de intrare si sedere prevazute de legislatia elvetiana si necesitatea obtinerii vizei, recomandam consultarea informatiilor oficiale furnizate de autoritatile elvetiene:

    * Departamentul Federal al Afacerilor Externe al Elvetiei (www.eda.admin.ch )
    * Ambasada Elvetiei din Bucuresti (www.eda.admin.ch/bucarest)

Amenintari teroriste

Elvetia nu a suferit atacuri teroriste directe pe teritoriul national.

Dupa atentatele teroriste de la Madrid (11 martie 2004) si de la Londra (7 iulie 2005), autoritatile tuturor statelor europene, între care si cele din Elvetia, au instituit o stare de alerta preventiva, menita a semnala eventuala repetare a unor astfel de atentate.

Cetatenilor romani care calatoresc în Elvetia li se recomanda sa urmareasca în permanenta anunturile si recomandarile facute de autoritatile elvetiene si sa acceseze periodic pagina web a Ministerului roman al Afacerilor Externe (www.mae.ro).

Siguranta si criminalitate

Elvetia este o tara cu un nivel de criminalitate scazut. Infractiuni minore de tipul furtului din buzunare, înselaciunilor sau furtului din masini pot aparea în zone aglomerate (gari, statii, parcari, centre comerciale, benzinarii sau zone de servicii pe autostrazi).

Este recomandabil ca documentele si valorile personale, biletele de calatorie si banii sau cartile de credit sa fie pastrate în locuri sigure si sa nu fie expuse în mod vizibil asupra persoanei sau în masini. Masinile trebuie încuiate si asigurate cu sisteme de alarma. În cazul calatoriilor cu autobuze sau trenuri este indicat sa fie supravegheate bagajele pe întreaga durata a calatoriei. Pentru iesirile în orase, în special în zonele aglomerate, este recomandabil ca documentele personale sa fie lasate in locuri sigure (la hotel) si sa se pastreze numai o copie a actelor de identitate (pasaport, permis de sedere).

În cazul unor incidente care afecteaza siguranta persoanei sau a bunurilor, se recomanda contactarea celui mai apropiat birou al politiei. În cazul pierderii pasaportului romanesc, se recomanda sesizarea neîntarziata atat a biroului local de politie, cat si a ambasadei Romaniei.

În cazul unor incidente grave (accidente, talharii), care necesita interventia imediata a autoritatilor elvetiene, trebuie apelate urmatoarele numere de urgenta:

    * 117 – serviciul de urgente politie
    * 118 - serviciul de urgente pompieri
    * 144 - serviciul de urgente salvare
    * 140 - urgente rutiere

Se recomanda, de asemenea, sesizarea Ambasadei Romaniei, care poate acorda asistenta consulara în conditiile prevazute de lege.

    * Ambasada Romaniei la Berna (Kirchenfeldstrasse 78, 3005 Berna; Tel: 0041(31) 352-3522; 352-5300; 351-8521; 352-3521)

Sistemul medical

Asigurarea medicala este obligatorie în Elvetia. Se recomanda tuturor cetatenilor romani care calatoresc în Elvetia sa încheie polite de asigurare medicala si de calatorie, pentru întreaga durata a deplasarii.

În cazul în care sunt necesare servicii medicale, trebuie luata în primul rand legatura cu agentul sau partenerul elvetian al societatii de asigurari care a încheiat polita. Acesta va indica unitatea sau unitatile medicale care pot furniza serviciile medicale pe baza politei de asigurare. Serviciile medicale sunt prestate în conformitate cu clauzele prevazute în polita de asigurare. Serviciile medicale suplimentare, neacoperite de polita de asigurare, vor fi achitate în mod individual de beneficiar.

Conditii privind traficul auto

În Elvetia, circulatia auto se efectueaza pe partea dreapta a drumului. Starea generala a drumurilor si infrastructurii este foarte buna. Accesul pe autostrazi se face în baza unor vignete, care se procura contra cost (40 CHF) de la punctele de trecere a frontierei. Vigneta se lipeste în mod obligatoriu pe parbrizul masinii. Centura de siguranta este obligatorie. Functioneaza sistemul prioritatii de dreapta. Nivelul maxim de alcoolemie admis este de 0.5 g/l. Vitezele maxime admise sunt urmatoarele: 30 - 50 km/h în localitati; 80 km/h pe drumurile principale si 120 km/h pe autostrazi.

La intrarea in Elvetia este posibila verificarea starii autoturismului, astfel încat, acesta sa corespunda normelor tehnice conform reglementarilor legale elvetiene. De asemenea, se vor prezenta, la cererea autoritatilor de frontiera, documentele autoturismului, dovada proprietatii, talonul de înmatriculare si asigurarea (cartea verde). Transportul public este bine dezvoltat si eficient.

Atentie! Pe teritoriul Elvetiei detinerea, utilizarea si comercializarea aparatelor de detectare a radarelor, precum si a celor antiradar este total interzisa, constituind infractiune si se pedepseste conform legislatiei fiecarui canton.

Permisul de conducere

Permisul de conducere romanesc este valabil o perioada de 90 de zile de la data intrarii pe teritoriul Elvetiei. Cetatenii romani care îsi stabilesc domiciliul în Elvetia pot sa solicite preschimbarea permisului romanesc si obtinerea unui permis elvetian.

Informatii pentru cazurile de accident de circulatie

Indiferent de gravitatea accidentului trebuie anuntata politia locala. În caz de accident usor, completati, împreuna cu cealalta parte implicata, formularul tip pus la dispozitie de societatile locale de asigurari. Notati elementele de identificare ale celuilalt autovehicul implicat în accident si ale societatii de asigurare a acestuia. Adresati-va pentru sprijin partenerului societatii romane de asigurari din tara respectiva care figureaza pe Cartea verde.

Fiecare polita de asigurare emisa de o societate de asigurare autorizata din Romania are înscris pe ea un numar de telefon la care se raspunde în regim de permanenta. Apelati numarul de telefon înscris pe polita si urmati toate îndrumarile ce va sunt adresate. Pastrati documentele de plata pana la înapoierea în tara pentru a le prezenta societatii de asigurare.

În cazul producerii de accidente de circulatie care cauzeaza decesul unui cetatean roman, autoritatile locale procedeaza la întocmirea formalitatilor necesare, inclusiv eliberarea certificatului de deces si informeaza Ambasada Romaniei. Pentru repatrierea corpului neînsufletit, familia persoanei decedate trebuie sa se apeleze la o firma specializata din Elvetia sau din Romania. Firma în cauza se va ocupa de obtinerea tuturor avizelor necesare transportului. Ambasada (sectia consulara) dispune de evidente si coordonatele de contact ale unor societati de pompe funebre care pot interveni în astfel de cazuri.

Telefoane utile pentru informatii privind traficul sau conduita în caz de accident:

    * 133 - serviciul de urgente politie
    * 144 - serviciul de urgente salvare
    * 120 – serviciul de urgente trafic

Reglementari vamale

Regulamentul vamal elvetian contine reglementari similare cu cele ale statelor membre ale Uniunii Europene. Limitele cantitative pentru anumite produse sunt: tigari 200 bucati; 1 litru bauturi alcoolice; cadouri / suveniruri în valoare de maxim 200 CHF; alte obiecte în valoare de maxim 100 CHF.

Regimul medicamentelor

Drogurile de orice tip si substantele dopante sunt interzise atat la intrarea în Elvetia, cat si la iesire.
Turistii pot avea asupra lor medicamentele uzuale, pentru stricta necesitate personala.

Regimul animalelor de companie

Este permisa intrarea animalelor de companie (caini si pisici), daca acestea sunt însotite de un certificat de origine si de sanatate continand datele de identitate ale animalelor si proprietarilor si care atesta ca animalele sunt sanatoase si vaccinate antirabic.
Recomandam contactarea Ambasadei Elvetiei la Bucuresti pentru obtinerea de informatii suplimentare.

Eliberarea unui titlu de calatorie

Cetatenii romani aflati in Elvetia care nu mai sunt in posesia unui document de calatorie valabil si care trebuie sa se deplaseze in Romania intr-un termen scurt, sau persoanele care nu indeplinesc conditiile pentru obtinerea unui pasaport in strainatate, pot solicita Sectiei Consulare a Ambasadei Romaniei la Berna eliberarea unui titlu de calatorie.

Titlul de calatorie se elibereaza direct de Sectia Consulara, pe baza cererii completata si semnata si solicitant si a dovezilor privind identitatea si cetatenia romana a solicitantului. Titlul de calatorie este valabil numai 30 de zile si permite titularului o singura calatorie in Romania. Titlul de calatorie isi pierde valabilitatea la intrarea pe teritoriul Romaniei si nu poate fi folosit pentru reintoarcerea in Elvetia si nici pentru deplasarea in alte state.

Pentru obtinerea titlului de calatorie, solicitantul trebuie sa completeze Cerere pentru obtinerea titlului de calatorie si sa prezinte la Sectia Consulara urmatoarele documente:

- un act de identitate romanesc valabil (sau a carui valabilitate a expirat in cursul anului curent), cum ar fi carte de identitate romaneasca, permisul de conducere romanesc sau livretul militar;
- doua fotografii de tip pasaport, color, identice si de data recenta.
- declaratia de pierdere sau furt, daca este cazul. in cazul pasapoartelor pierdute sau furate, este necesara sesizarea autoritatilor locale de politie si obtinerea unei dovezi a reclamarii pierderii sau furtului.

Taxa consulara pentru eliberarea unui titlu de calatorie este de 110 CHF si se plateste de solicitant, in numerar, la Sectia Consulara.

in cazul in care documentele prezentate nu stabilesc cu certitudine identitatea si cetatenia romana a solicitantului, eliberarea titlului de calatorie se va face numai dupa verificarea acestor date de catre autoritatile romane, pe baza informatiilor furnizate de solicitant. in acest caz, procedura de verificare dureaza 5-6 zile lucratoare.

Sectia Consulara a Ambasadei Romaniei la Berna detine formularele corespunzatoare cererilor de obtinere a titlului de calatorie si sunt puse la dispozitia persoanelor interesate, in vederea completarii.

in cazul copiilor minori, cererea de eliberare a titlului de calatorie trebuie semnata de ambii parinti si trebuie insotita de copii ale pasapoartelor romanesti ale parintilor si de documentele doveditoare ale statutului legal al parintilor in Elvetia.

in cazul in care minorul locuieste numai cu unul dintre parinti in Elvetia, este necesara prezentarea unei declaratii autentice de consimtamant a celuilalt parinte al minorului.

 

Includerea copiilor minori in pasapoartele parintilor

Cetatenii romani aflati permanent in Elvetia care doresc includerea unui copil minor in pasaport se pot adresa Sectiei Consulare a Ambasadei Romaniei la Berna in vederea efectuarii acestei operatiuni.

Includerea copilului minor in pasapoartele parintilor se realizeaza la birourile teritoriale de pasapoarte din Romania. Sectia Consulara a Ambasadei Romaniei la Berna poate prelua aceste cereri de la solicitanti, pe care le transmit la Directia Generala de Pasapoarte din Bucuresti, in vederea rezolvarii.

Cererile de includere a copiilor minori in pasaport se semneaza de ambii parinti. in cazul in care cererea se semneaza de un singur parinte, este necesara declaratia de consimtamant, autentica, in original, a celuilalt parinte. Cererile trebuie sa fie insotite de certificatul de nastere al copilului, de copiile pasapoartelor ambilor parinti si de documentele doveditoare ale statutului legal al parintilor in tara de resedinta sau de domiciliu. La cerere se adauga doua fotografii ale minorului. Fotografiile trebuie sa fie de tip pasaport, color si de data recenta.

Includerea copiilor minori in pasapoartele parintilor se face prin aplicarea in pasaportul parintilor a unui colant informatizat, care contine datele de identificare ale minorului si fotografia acestuia.

Copiii minori nu pot fi inscrisi in pasapoartele altor persoane decat cele ale parintilor.

Sectia Consulara a Ambasadei Romaniei la Berna detine formularele corespunzatoare cererilor de includere a copiilor minori in pasapoartele parintilor. Acestea sunt puse la dispozitia persoanelor interesate, in vederea completarii.

Includerea copiilor minori in pasapoartele parintilor, legalizarea si certificarea copiilor de pe documente sunt supuse taxelor consulare, care se platesc de solicitanti la Sectia Consulara a Ambasadei Romaniei la Berna, in numerar.

Cetatenii romani aflati temporar in Elvetia (in scop de munca, studii, programe de cercetare, excursii, vizite, tratament medical sau alte scopuri cu durata limitata), dar au domiciliul in Romania, care doresc includerea unui copil minor in pasaport se pot adresa Sectiei Consulare a Ambasadei Romaniei la Berna pentru solicitarea autentificarii unei procuri (mandat), prin care imputerniceste o alta persoana aflata in Romania (mandatar) sa se adreseze Serviciului de Pasapoarte judetean in a carei raza teritoriala are domiciliul in Romania mandantul si sa solicite includerea unui copil minor in pasaport in numele acestuia.
 

 

Obtinerea duplicatelor certificatelor de stare civila (de nastere, de casatorie, de deces) din Romania

In caz de pierdere, furt sau distrugere a certificatului de stare civila, persoanei indreptatite i se elibereaza, la cerere, un duplicat, cu perceperea taxei legale de timbru (art.125 - Metodologia pentru aplicarea unitara a dispozitiilor Legii nr.119/1996 cu privire la actele de state civila). Sectia Consulara a Ambasadei Romaniei la Berna ii poate sprijini pe cetatenii romani aflati in Elvetia la obtinerea unor duplicate ale certificatelor de stare civila (nastere, casatorie, deces). Sectia Consulara transmite cererile autoritatilor competente din Romania. Durata de procesare a acestor cereri este de aproximativ 3 luni.

- Duplicatele certificatelor de nastere se elibereaza numai la cererea titularilor lor.
- Duplicatele certificatele de casatorie pot fi solicitate de unul dintre soti.
- Duplicatele certificatelor de deces pot fi solicitate de un membru al familiei persoanei decedate, cu precizarea motivului pentru care este necesar actul. Cererea de obtinere a certificatului de deces trebuie sa fie insotita de pasaportul romanesc al solicitantului sau de un alt act de identitate al acestuia.

Duplicatele certificatelor de stare civila se pot obtine:

- Personal, la serviciul de stare civila din Romania unde a fost inregistrata nasterea (pentru cetatenii romani nascuti in Romania) sau la serviciul de stare civila a sectorului 1 din Bucuresti (pentru cetatenii romani care nu au fost nascuti in Romania);
- Prin intermediul Sectiei Consulare a Ambasadei Romaniei la Berna depunand urmatoarele acte:

1. Cererea-tip:
Cerere pentru obtinerea certificatului de nastere
Cerere pentru obtinerea certificatului de casatorie
Cerere pentru obtinerea certificatului de deces

2. Fotocopia pasaportului sau a cartii de identitate romanesti si a actului de stare civila din care rezulta calitatea solicitantului, in caz ca nu este titularul actului solicitat;

3. Taxa consulara de 55 CHF.

Daca autoritatile carora li se prezinta actul solicitat cer ca acesta sa poarte Apostila Conventiei de la Haga din 05.10.1961, aplicata de catre prefectura competenta, cererea poate fi rezolvata prin intermediul Sectiei consulare a Ambasadei contra taxei de 55 CHF. Cererea de apostilare se poate face
- simultan cu cea de procurare a unui duplicat (se bifeaza rubrica respectiva) sau
- ulterior eliberarii, pentru certificatele aflate deja in posesia titularului. in acest caz se completeaza Cererea de aplicare a Apostilei Conventiei de la Haga care se depune impreuna cu originalul certificatului la Sectia Consulara a Ambasadei Romaniei la Berna, pe care le transmite autoritatilor competente din Romania. Durata de procesare a acestor cereri este de aproximativ 3 luni.

Persoanele care au nevoie de aceste acte intr-un termen mai scurt, pot solicita eliberarea lor prin intermediul unui mandatar din Romania, care se va adresa direct autoritatilor romane competente (Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanei), in cazul actelor de stare civila. Mandatarul trebuie sa fie in posesia unei procuri autentificate de Sectia Consulara a Ambasadei Romaniei la Berna. Procura poate fi autentificata si de un notar din Elvetia pe care se va solicita aplicarea Apostilei Conventiei de la Haga de catre autoritatile elvetiene competente.

 

Sursa: Mae.ro, Ambasada Romaniei in Elvetia
Ultima actualizare: 23 februarie 2009

Info Elvetia
Articole legislatie
inapoi
     
 
Ambasada    Ambasade in Romania    Ambasadele Romaniei in lume    Legislatie    Contact    Inox
Copyright © 2006-2017 PrimeSpace www.primespace.ro. Toate drepturile rezervate.